Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kraj na konci nedokončené dálnice

Nemilá zpráva z Prahy: Opět byla pozastavena a tím oddálena na neurčito další etapa výstavby dálnice D11 směrem na Jaroměř.

Hradec Králové jako centrum Královéhradeckého kraje má sice možnost napojení přes čtyřproudou komunikaci vedoucí od Pardubic přes Opatovice, ale to je zcela nedostačující pro dopravní napojení celého kraje. Turistická centra jako jsou Krkonoše, Orlické hory, Broumovsko, Jičínsko, zoo ve Dvoře Králové a další místa jsou nedostupná pro rychlé a kvalitní spojení z jiných krajů. Oddálení výstavby dálnice zpomalí dopravu zboží a zaměstnanců za prací. Mnoho lidí i ze vzdálenějších částí kraje by si rádo našlo práci třeba v Hradci Králové nebo i dále v Praze či v Brně a přitom si zároveň ponechalo svá původní bydlení. Dojezdový čas je základním limitujícím faktorem. Pozastavení výstavby D11 není dobrá zpráva pro rozvoj nových pracovních příležitostí v našem kraji.

Nepříjemná zpráva je to i z hlediska propojení D11 s R35. Na R35 podle posledních informací dochází sice k obnově výstavby v úseku Opatovice n. L. – Časy a možná až do Ostrova u Vysokého Mýta. To je ale málo. Kompletní R35 Liberec – Hradec Králové – Olomouc měla být postavena již dávno. Nejen proto, že by se jednalo o bypass pro dezolátní D1, ale R35 měla být postavena především jako propojení výrobních závodů od Mladé Boleslavi přes Jičín, Hradec Králové až do Rychnova n. K., Kvasin a Chocně. Dále v kombinaci s D11  a R11 jako napojení na Vrchlabí a okolí.

Polistopadové vlády si zvykly, že když jim něco nejde, svedou na to, že nejsou peníze. Není potřeba hledat 100 důvodů proč něco nejde, stačí jeden důvod proč něco jde. Musí se umět lépe hledat jak v úsporách, tak i v dotačních fondech EU, anebo ve zkvalitnění fungování dálničního mýtného. Portugalsko v poslední době velmi rozvinulo svoji dálniční síť právě na základě Evropských dotačních fondů. Bližší příklad výrazného rozvoje páteřní dálniční sítě najdeme za posledních 15 let také v Chorvatsku.

Nedokonalá legislativa dala prostor k odčerpávání peněz určených i na dopravní infrastrukturu. Samotná projektová příprava staveb a některé nejasné výkupy pozemků umožnily v minulosti lobbistickým skupinám udělat si z toho výdělečný podnik. Jako projektant a technický stavební dozor vím, že jakýkoli nedokonalý projekt je během realizace živnou půdou pro otevření cesty k více nebo méně pracím. Toto bylo vidět při nedávném sporu ŘSD s dodavatelem staveb na D1. Byl nejen ohrožen provoz na D1, ale i celý projekt rekonstrukce. Toto potvrdila i nedávno zveřejněná zpráva NKÚ, která zejména upozornila na nedostatky v přípravě staveb.  

Královéhradecký kraj bez výstavby D11 směrem na Jaroměř a dále na Polské hranice a zároveň bez R35 v plné dálce se stane bez páteřní sítě nepružným jak po stránce rozvoje průmyslu a zaměstnanosti, tak i pro stránce kulturní a turistické.

Autor: Jiří Baudyš | středa 6.11.2013 20:01 | karma článku: 10,79 | přečteno: 573x
  • Další články autora

Jiří Baudyš

Plameňáci to umí. A co lidé?

Lidé jsousoučástí přírody, ale na přírodní zákony zapomínají. Příliš jsme se zavřelimezi beton a ocel. Měli bychom vyrazit někdy do přírody a ponaučit se.Nelekejte se, téma nebude o ekologii, ale o vztazích.

13.5.2014 v 23:15 | Karma: 9,14 | Přečteno: 399x | Společnost

Jiří Baudyš

Práva dětí! Bez tabu a bez ostychu!

Jste rodič, politik, soudce opatrovnického soudu, zástupce OSPOD a nebo jen nezávislý pozorovatel či občanský aktivista? Je jedno, kdo jste, ale sedněte si ke stolu a napište dle svých zkušeností, co jsou práva dětí. Pokud budeme hodně o tom diskutovat, nebudeme se bát tabu, můžeme se shodnout na třech bodech: 1) právo na radostné dětství, hry a zábavu 2) právo na lásku a ochranu od svých rodičů 3) právo na vzdělání a právo dokola klást otázku „a proč?“

9.5.2014 v 20:37 | Karma: 18,94 | Přečteno: 2021x | Diskuse| Společnost

Jiří Baudyš

Řešení padlo, Temelín nebude

Řešení padlo, nový Temelín nebude. Před časem jsem tu na blogu nastínil situaci, jakto bude s Temelínem. Položil jsem otevřenou otázku k zamyšlení, i kdyžjsem věděl, jak to dopadne. Jiné východisko totiž nebylo. Ale co dál?

9.5.2014 v 1:29 | Karma: 10,86 | Přečteno: 641x | Diskuse| Politika

Jiří Baudyš

Osmdesát miliónů

Když pánbůh dopustí, tak i motyka spustí, jak říká české pořekadlo. Aneb když se chce, tak se peníze najdou.

6.2.2014 v 16:53 | Karma: 16,56 | Přečteno: 506x | Diskuse| Politika

Jiří Baudyš

Analfabetizmus nebo lajdáctví?

Máme novou Vládu. Nebo máme novou Vláďu? Krátce a stručně, vidí někdo v tom rozdíl?

30.1.2014 v 0:23 | Karma: 14,17 | Přečteno: 658x | Diskuse| Politika

Jiří Baudyš

Kdo jinému jámu kopá, sám do ni padá

Oddělí se Skotsko po referendu od Velké Británie? Je to pravděpodobné. Ale tento proces si sama Velká Británie nastartovala už před 20 lety.

19.1.2014 v 20:50 | Karma: 14,74 | Přečteno: 1243x | Diskuse| Politika

Jiří Baudyš

Temelín dostavět nebo nedostavět s Rusy nebo s Američany?

Otázka skoro jako z Hamleta. Ale odmysleme si konec otázky s kým a ponechme jen otázku, zdali dostavět nebo ne. Česká tištěná nebo elektronická média jsou plná různých polemik o vhodnosti dostavby, ekonomické rentabilitě, ale už si někdo položil otázku, zdali potřebujme více tepelnou nebo elektrickou energii?

17.1.2014 v 22:20 | Karma: 7,49 | Přečteno: 494x | Diskuse| Ekonomika

Jiří Baudyš

Krátké zamyšlení nad Blankou ...

České média, novináři milují kauzy. Čím více je něco zamotané, neprůhledné, tím je větší šance na pořádný článek nebo reportáž. Nebudu zde hodnotit, jestli má pravdu Bém nebo Hudeček nebo Metrostav. To ať si zhodnotí jiní. Budu tady hodnotit práci českých novinářů

5.12.2013 v 11:33 | Karma: 14,74 | Přečteno: 672x | Diskuse| Politika

Jiří Baudyš

Propojení Evropy vodní cestou

Téma minulosti a budoucnosti - vodní kanál Odra-Dunaj-Labe. Jedná se nejen o český, ale především mezinárodní projekt. Propojení Černého moře s Baltickým mořem a následně s Atlantickým oceánem.

10.11.2013 v 7:07 | Karma: 10,89 | Přečteno: 672x | Diskuse| Ekonomika

Jiří Baudyš

Nejenom kritizovat, ale je i potřeba chválit.

Na začátku září proběhlo cvičení RESTART, které zajišťovala společnost ČEPS a.s., 100% vlastněná Ministerstvem průmyslu a obchodu. Jednalo se o simulaci krizové situace v případě energetické krize rozvodné sítě, běžně označované jako blackout.

7.11.2013 v 15:30 | Karma: 9,23 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ekonomika
  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 755x
Stavební projektant a technický dozor

Seznam rubrik